Aineisto-ohjeet

Aineistovaatimukset ja aineiston toimittamista koskevat ehdot löytyvät kootusti tältä sivulta. Huomaathan tarkistaa aineistojen toimittamista koskevat aikataulut tuotekohtaisesti, jotta ilmoitus näkyy tavoittelemanasi ajankohtana.

Tiesithän, että myös aineiston teettäminen onnistuu lisäpalveluna asiantuntijoidemme kautta. Ammattilaisemme toteuttavat mainosratkaisusi toiveittesi mukaisesti ja lopullisen vedoksen saat arvioitavaksesi ennen julkaisua. Helppoa, eikö totta!

Lisätietoja voit kysyä omalta yhteyshenkilöltäsi.  Yritysasiakaspalvelumme on myös käytettävissäsi aineistoihin liittyvissä kysymyksissä sekä mediatilan varaamisessa.

Mediatilan varaaminen ja lisätiedot

Digitaalisten aineistojen toimitusaikataulu

Digituotteiden aineistojen aikataulut

Julkaisupäivä Aineistot Erikoisaineistot
Maanantai keskiviikko klo 12 ed. viikon maanantai klo 12
Tiistai torstai klo 12 ed. viikon tiistai klo 12
Keskiviikko perjantai klo 12 ed. viikon keskiviikko klo 12
Torstai maanantai klo 12 ed. viikon torstai klo 12
Perjantai tiistai klo 12 ed. viikon perjantai klo 12
Lauantai keskiviikko klo 12 ed. viikon maanantai klo 12
Sunnuntai keskiviikko klo 12 ed. viikon maanantai klo 12

 

Digitaalisten aineistojen toimittaminen

Vastaanotamme vain valmiita internet-käyttöön tarkoitettuja aineistoja. Aineistojen toimitus tapahtuu sähköpostitse osoitteeseen digimainonta@almamedia.fi. Aineisto voidaan vaihtaa kampanjan aikana kerran veloituksetta. Viestistä tulee käydä ilmi mainostajan nimi, kampanja-aika, mainospaikka (mikä verkkopalvelu kyseessä ja mikä mainosmuoto) sekä mainoksen linkitysosoite.

Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanja-ajan ensimmäisenä päivänä klo 10 mennessä. Emme takaa kampanjan alkavan haluttuna ajankohtana, jos aineistoa ei toimiteta ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy, on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava.

Tarvitsetko apua digitaalisten tuotteiden aineistoasioissa? Soita meille p. 010 665 2993. Autamme mielellämme!

Aineisto-ohje Mobiili

Mobiili-aineisto

Aineistot voidaan toimittaa png-, jpg-, gif- tai A-gif-muodossa, koko 600 x 600 px, maks. 60 kt.

Tägin takaa tulevan aineiston tulee olla koossa 300 x 300 px, maks. 60 kt.

Kaikkiin mobiilimainoksiin (staattiset ja rich media) on mahdollista saada seuraavat ohjaukset:

  • www- tai mobiilisivulle: Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja linkin
  • Videoon: Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja videon. MP4 Codec H.264, Audio codec AAC, videon resoluutio 640×360, koko korkeintaan 3 MB ja kesto korkeintaan 1 minuuttia
  • Sovelluskauppaan (vaatii laitekohdennuksen). Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen/mainokset ja linkit sovelluskauppoihin. Seurannan sovellusten latauksesta voi saada jos sovelluksessa on käytössä joku seuraavista seurantatyökaluista: Adjust.io, Ad-X Tracking, AppsFlyer tai HasOffers
  • Puhelinsoittoon: Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja puhelinnumeron. Raportti saadaan mainosta klikanneista, ei soittaneista.
  • Yhteystiedon tallentamiseen: Käyttäjän klikatessa mainosta aukeaa yhteystieto, joka käyttäjän on tallennettava. Raportti saadaan mainosta klikanneista, ei yhteystiedon tallentaneista. Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja yhteystiedot vcf -tiedostona tai sähköpostissa. Huom! Toimii vain iOS -laitteissa
  • Tekstiviestin lähettämiseen: Käyttäjän klikatessa mainosta aukeaa tekstiviestikenttä, jossa on puhelinnumero valmiina. Jos tekstiviestiin tulee tekstiä, on käyttäjän lisättävä teksti itse. Raportti saadaan mainosta klikanneista, ei tekstiviestin lähettäneistä. Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen sekä puhelinnumeron, joka tulee tekstiviestikenttään. Huom! Ei toimi Windows Phonessa.
  • Passbook-kuponkiin: Käyttäjän klikatessa mainosta aukeaa passbook-kuponki, jonka voi tallentaa passbook-sovellukseen iOS-laitteilla. Mainostaja toimittaa mobiilimainoksen ja passbook-tiedoston (.pkpass). Huom! Toimii vain iOS-laitteilla.
  • Mobiilimainoksiin on saatavana linkki, click-to-call, click-to-SMS, click-to-appstore, Store Locator, FB, Twitter tai Google+ Like -nappi.

Kohdennukset mobiilimainonnassa

  • Laitekohdennus
    Voidaan kohdentaa yksittäisille malleille tai valmistajille, esim. kaikki Samsungin laitteet tai pelkästään Samsung Galaxy SII
  • Käyttöjärjestelmäkohdennus
    Voidaan kohdentaa käyttöjärjestelmälle esim. Android ja/tai iOS
  • Operaattorikohdennus
    Voidaan kohdentaa tietylle operaattorille/operaattoreille esim. Elisa, Sonera
  • Selainkohdennus
    Voidaan kohdentaa tietylle selaimelle/selaimille, esim. Safari, IEMobile
  • Aikakohdennus – viikonpäivät ja tunnit
    Voidaan kohdentaa tietyille viikonpäiville tai tietylle ajalle päivässä
  • Retargetointi
    Mahdollista näyttää mainos niille jotka ovat nähneet tai klikanneet toista mainosta

Aineisto-ohje Desktop

Desktop-aineistot

Aineistot voidaan toimittaa kuva- (PNG, GIF ja JPG) tai HTML5-tiedostoina tai kolmannen osapuolen tageina.

Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia.

Kohdentamattomista kampanjoista, joissa HTML5-aineisto jaellaan kolmannen osapuolen tagina, ei voida raportoida klikkeihin perustuvaa yleisödataa.

Perusaineistot (PNG, JPG, GIF) sekä kolmannen osapuolen tägimateriaali toimitetaan 3 arkipäivää ennen kampanja alkua. Erikoisaineistot toimitetaan 5 arkipäivää ennen kampanjan alkua.

Aineistojen toimitusosoite on: digimainonta@almamedia.fi

Kerro viestissä aina seuraavat tiedot:

  • Mainostaja
  • Media
  • Kampanja-aika
  • URL-osoite, johon mainoksen klikkaukset ohjataan
  • Materiaalin toimittajan yhteystiedot
  • Mainitse mainostaja ja kampanja-aika myös viestin otsikossa

HTML5-aineistot

Teknologiat

  • Kevyiden kirjastojen käyttäminen aineistoissa on sallittua.
  • jQueryn käyttämistä ei suositella.
  • Suurten fonttitiedostojen lataamista ulkoisesti ei suositella. Fonttitiedostojen koot on laskettava mukaan kilotavurajoihin. Fontin voi lisätä pakettiin vain, jos siihen on soveltuva lisenssi.
  • Jos dataa haetaan ulkoisilta palvelimilta, tulee palvelimen kestää julkaisijan sivuston kävijämäärän aiheuttama kuorma.
  • Aineiston toiminnallisuudessa on huomioitava yhteysvirheet.
  • Aineiston vaikutus suorituskykyyn on huomioitava (CPU-kuormitus maksimissaan noin 20 %).
  • Kaikki ulkoinen data on ladattava HTTPS:n kautta.

Vaaditut toiminnallisuudet

  • Kursorin on muututtava klikattavilla alueilla niin, että se indikoi selkeästi kyseessä olevan linkki.
  • Linkkien on auettava uuteen välilehteen.

Tiedostokoot

Ensilataus

  • On pyrittävä mahdollisimman pieneen ensilataukseen. Tämä voidaan toteuttaa optimoimalla kuvia ja tiedostoja sekä lataamalla raskaat tiedostot sivun latautumisen jälkeen.
  • Aineistokoot ja suositus niiden ensilatauksen kilotavurajaksi löytyvät alta.
Pikselikoko Maksimikilotavuraja ensilataukselle
160 x 600 px 100 kb
300 x 250 px 100 kb
468 x 400 px 100 kb
980 x 120 px 100 kb
980 x 400 px 200 kb
1600 x 1200 px (tapetti) 300 kb

Lazy load/polite load

  • Tarkoittaa tiedostojen lataamista aineistoon vasta, kun sivusto on latautunut.
  • Tätä on käytettävä, jos aineisto ei mahdu kilotavurajoihin. Ensilatauksen on kuitenkin aina mahduttava kilotavurajaan.
  • Vaikka ensilatauksen jälkeen aineistoon voidaan ladata lisää dataa, on kuitenkin vältettävä turhia latauksia.

Linkitykset

  • Linkitykset tulee toteuttaa aineistoon window.open(url, …) -komennolla tai normaaleina <a>-tageina.
  • Aineiston linkitysosoite on ilmoitettava aineiston toimituksen yhteydessä.
  • Klikkejä ei mahdollisesti saada rekisteröityä kaikissa aineistoissa, esimerkiksi jos klikattavat alueet on luotu dynaamisesti.

Aineistojen toimitus

  • Aineistotoimituksen yhteydessä on ilmoitettava selaimet, joilla aineisto ei toimi.
  • HTML5-aineistot tulee toimittaa:
      • zip-tiedostona, joka sisältää kaikki aineiston käyttämät tiedostot. index.html tulee sijaita zip-tiedoston juuressa.
      • kolmannen osapuolen täginä
  • Tägin takaa ajettavien HTML5-aineistojen tulee myös noudattaa tätä ohjeistusta.
  • Mainoksen sisältö näytetään iframen sisällä.

Yleinen ohjeistus videon ja äänen käyttämiseen mainonnassa

Mainoksessa voidaan käyttää ääntä. Ääni käynnistyy 0,5 sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle (mouseover) ja loppuu, kun käyttäjä vie hiiren pois mainoksen päältä. Mikäli mainoksen videossa on käytössä auto-play, tulee videon käynnistyä ilman ääntä. Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus sulkea video.

Videomainonnan osalta suosittelemme käyttämään Alma Median standardoituja videoratkaisuja, joiden toimivuus on testattu. Mikäli videota halutaan käyttää muissa mainosmuodoissa, on toteutus tehtävä erillisten aineisto-ohjeiden mukaisesti.

Lisätietoja

Aineisto-ohje Näköislehti

Näköislehden aineisto

Kokosivu tablet ja mobiili:

  • Pystyorientaatiokuvan koko on 1536 x 2008 px, vaakaorientaatio 2048 x 1496 px
  • Tiedostomuoto: PNG tai hyvälaatuinen JPG + linkki
  • Aineisto skaalataan erikokoisille tablet- ja mobiilinäytöille, joten aineistossa ei kannata käyttää liian pientä tekstikokoa
  • Voit halutessasi toimittaa myös HTML5-tekniikkaa käyttävän rich media -aineiston, jossa voi käyttää esimerkiksi videota, pysty-scrollausta, useita näkymiä, lomakkeita yms. Katso tarkemmat tekniset ohjeet, esimerkkiaineistot ja testisovellukset osoitteesta http://richieads-ohjeet.richie.fi/
  • Kuvien tai zipatun HTML5-aineiston yhteenlaskettu maksimikoko on 5 MB

Printti

Satakunnan Kansa

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Erikois­lehdet

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Kankaanpään Seutu

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

 

Sydän-Satakunta ja Jokilaakso

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Merikarvia-lehti

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Esimerkkikoot ilmoituksista printissä

Ratkaisut

Moni­kanavaiset ratkaisut

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Sisältö­markkinointi

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Luovat printti­­ratkaisut

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Video­ratkaisut

Aikataulut

Aineisto-ohjeet

Ilmoitus­liitteet

Aikataulut

Some­fooni

Aineisto-ohjeet

Paino- ja jakelutuotteet

Painotuotteet

Jakelutuotteet