Retargetointi kohdentaa mainonnan vain palveluistasi kiinnostuneille

Markkinoinnin viimeaikaisia trendejä ovat olleet kohdentaminen ja data. Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Yksi tehokkaimmista keinoista on ottaa retargeting- eli uudelleenkohdennettu mainonta käyttöön.

Tavoitat ne kiinnostuneet, jotka eivät vielä aktivoituneet ostoksille

Verkkosivuilla vierailijoista keskimäärin noin 2 % tekee mainostajan toivoman toimenpiteen, eli tekee ostoksen tai esimerkiksi tilaa uutiskirjeen. Parhaimmillaankin tämä konversioaste (tehdyt ostokset / sivustolle tulijat) on alle viiden prosentin luokkaa.

Uudelleenkohdentaminen eli retargetointi on tehokas tapa tavoittaa nämä noin 98 % verkkosivuston vierailijoista, jotka eivät vielä tehneet toivottua toimenpidettä, eli esimerkiksi aktivoituneet ostoksille. Alma-verkostossa retargeting-mainoksesi näytetään vain niille, jotka ovat käyneet sivustollasi. Retargeting-mainonnan klikkiprosentit ovat kohdentamattomia kampanjoita selvästi korkeammat ja kuluttajat kokevat mainonnan hyödyllisempänä.  

Retargetointi-vaihtoehtoja on useita

Retargetointia voidaan tehdä myös muualta kuin yrityksen kotisivuilta. Mainontaa voidaan näyttää Alma Median digipalveluissa, kuten esimerkiksi Etuovessa tai Autotallissa, tietyn toimenpiteen tehneille käyttäjille. Tällöin esimerkiksi Satakunnasta asuntoa tai autoa etsineille näytetään retargetoitua mainontaa heidän vieraillessaan millä tahansa Alma-verkoston sivustolla.

Mainonta voidaan uudelleenkohdentaa myös mainostajan aiempaa mainontaa klikanneille tai nähneille lukijoille. Jos teet sisältömarkkinointia, bannerimainontasi voidaan kohdentaa näkymään vain sisältöäsi lukeneille ihmisille.

Tavoitat yhden pikselin avulla kaikkien päätelaitteiden käyttäjät

Retargetoinnin tekninen toteutus on helppoa. Toimitamme sinulle pikselin eli lyhyen koodin pätkän, jonka sinä tai verkkosivusi ylläpitäjä lisää verkkosivustollesi. Tämän jälkeen mainontaa voidaan näyttää sivuillasi vierailleille. Samalla pikselillä mainonta voidaan kohdentaa kaikkiin päätelaitteisiin eli tietokoneisiin, tabletteihin ja älypuhelimiin. Tavoitat palvelustasi kiinnostuneet sillä laitteella, mitä he kulloinkin käyttävät.

Retargetointi tukee muuta markkinointia

Retargeting-mainonta tehostaa ja tukee muuta mainontaasi. Tavoitat kustannustehokkaasti palveluistasi jo kiinnostuneet asiakkaat. Mainosbannereita voi tarpeen mukaan vaihtaa uusiin, jotta potentiaaliset asiakkaat saavat aina uutta virikettä ryhtyä asiakkaiksesi. Retargetointi ei olekaan pelkästään verkkokauppojen työkalu, vaan voit yhtä hyvin ohjata verkkosivuillasi vierailleet kivijalkakauppaan tai vaikkapa tapahtumaan. 

Vaikka retargeting on jokaisen mainostajan ehdoton työkalu, pelkkä retargeting-mainonta omilla sivuilla käyneille ei kuitenkaan usein riitä. Sen lisäksi kannattaa miettiä, miten saat myös uusia ihmisiä kiinnostumaan palveluistasi. Mainonta voi olla kohdennettua digimainontaa, mutta myös laajasti tavoittava printtimainonta on tehokas liikenteenohjaaja. Voit kysyä lisää sinun yrityksellesi sopivasta retargeting-mainonnasta ja muusta mainonnasta mainosmyynnistämme.

Retargeting-mainonnalla on useita nimiä: Retargeting, remarketing, uudelleenkohdentaminen ja uudelleenmarkkinointi tarkoittavat samaa asiaa.

Kysyttävää retargetoinnista? Autamme mielellämme!

Lue myös: