Raaputuspinnalla tulosta Porisperelle

Menestysresepti

Menestyjä: Porispere

Toiminta: Festivaalitapahtuma Porin Kirjurinluodolla 4.-6.8.2016

Kampanjan ainekset: Porispere-raaputuspintamainos mobiilissa Satakunnankansa.fissä

Tavoite: Lisätä festivaalien lipunmyyntiä joulusesongissa

Tulos: Lähes kolmannes mainoksen nähneistä aktivoitui raaputtamaan arpaa. Lipunmyynti kävi sesongin aikana vilkkaana.

Harrin vinkit mainontaan:

”Rohkea uuden kokeileminen toimii. Lukijat ovat kyllästyneet jo perinteiseen mainontaan. Ihmiset ovat uteliaita ja kokeilevat mielellään uutta!”

Joulukuun alussa 2016 Porispere ilahdutti Satakunnan Kansan mobiililukijoita täysin uudenlaisella aktiviteetilla. Porisperellä oli mobiilisivun yläparaatissa banneri, josta lukijat pääsivät itse raaputtamaan esiin tulevan kesän esiintyjiä. Raaputtamisen lisäksi lukijat ohjattiin mainoksesta ostamaan edullisempia, joulumyynnissä olevia festivaalilippuja.

”Ihmiset ovat uteliaita ja kokeilevat mielellään uusia toimintamalleja” kertoo Porisperen promoottori Harri Vilkuna.

Raaputusbanneri aktivoi lukijoita toiminnallisuudellaan ja tulokset olivat ilmiömäisiä. Mainos sai yli 15 500 lukijaa uteliaaksi ja raaputtamaan seuraavan kesän artisteja esiin. 28 prosenttia bannerin nähneistä reagoi mainontaan. Markkinoinnin tavoite oli vilkastuttaa joulun lipunmyyntiä, ja tässä onnistuttiin hyvällä menestyksellä.

Vilkunalla on kokemusta onnistuneista markkinointikampanjoista. Esimerkiksi viime vuonna Porisperellä oli huippusuosituksi noussut toiminnallinen mainoskampanja, jossa lukijat pääsivät pelaamaan festarin esiintyjillä kuvitettua klassikkopeliä, pasianssia. Lue lisää kampanjasta

”Uudet jutut toimivan meillä hyvin. Meidän kohderyhmä kiinnostuu helpommin aktivoivasta mainonnasta ja selvästi pitävät siitä, että teemme jotain perinteisen markkinoinnin ulkopuolelta” sanoo Vilkuna.

Porispere on tehnyt jo pitkään yhteistyötä Satakunnan Kansan kanssa. Vilkuna kertoo, että hän kokee yhteistyön luontevaksi. Idea raaputuspintaan tuli Satakunnan Kansan myyntipäälliköltä Sanna Lahdenpäältä.

”Tartumme hanakasti kaikkiin uusiin tarjolla oleviin markkinoinnin keinoihin. Meillä on tulossa myös nyt keväälläkin aivan uudentyyppinen kampanja lipunmyyntiä vauhdittamaan” Vilkuna sanoo.

”Tämä kampanja herätti kiinnostusta kokeilla yhä rohkeammin täysin uudenlaisia markkinointimalleja. Perinteiset mainokset ovat jo niin nähtyjä, että uuden kokeileminen toimii aina” summaa Vilkuna.

 

Sinullekin menestystarina?

Toiminnalliset mainokset ovat tuoneet markkinointiin uusia, kuluttajia osallistavia mainosmuotoja. Lukijoiden aktivointi toimii ja jättää muistijäljen tehokkaasti.

”On todella innostavaa, että markkina-alueeltamme löytyy Vilkunan kaltaisia yrittäjiä, jotka lähtevät rohkeasti kokeilemaan uutta.” Lahdenpää sanoo.

Lue lisää asiakkaidemme kokemuksista