Petras Cafen tarjous houkutti kanta-asiakkaita kampanjan jälkeenkin

Menestysresepti:

Menestyjä: Petras Cafe, Pori

Mainonnan ainekset: 

Kanta-asiakasyhteistyö: Yhteistyöhön sisältyy kaksi kertaa kuukaudessa ilmestyvä sivun mainos Satakunnan Kansassa, jossa viisi etua viideltä eri yritykseltä. Samat edut ovat näkyvillä koko kuukauden myös Satakunnankansa.fi-sivustolla. Edun saa Satakunnan Kansan kanta-asiakaskorttia näyttämällä.

Porilaine-lehden kupongit: Porilaisessa viisi kertaa vuodessa ilmestyvät kuponkisivut, joissa on koottuna eri yritysten tarjouksia. Edun saa käyttöönsä leikkaamalla kupongin lehdestä ja esittämällä sen oston yhteydessä.

Mainonnan tulokset:

Menekki on lisääntynyt selkeästi ja kampanja-ajan tarjouksista on tullut usein kyselyjä myös kampanjan päätyttyä. Tieto hyvästä tarjouksesta leviää nopeasti puskaradion kautta. Asiakasmäärien kasvun, uusien asiakkaiden ja menekin kasvun lisäksi mainonta on tehokas keino erottautua kilpailijoista. Mainonta auttaa pysymään esillä ja asiakkaiden tietoisuudessa.

Petras Cafen vinkit onnistuneeseen mainontaan:

On tärkeää muistuttaa olemassaolostaan, ja antaa asiakkaalle hyvä syy tulla kahvilaan. Hyvä mainos on poikkeuksellisen kiinnostava. Siinä pitää olla joko suuri säästö hinnassa tai jokin muu erityinen syy siihen, miksi asiakkaan kannattaa lunastaa tarjous. Mainoksen sisältö ratkaisee, ei koko.

 

Teksti: Juulia Nevala, kuvat: Tomi Glad

Porilaisen Petras Cafen yrittäjä Petra Onnela päätti kokeilla ensimmäisen kerran yhteistyötä Satakunnan Kansan kanssa jo 20 vuotta sitten. Vuosien aikana hän on kokeillut monia erilaisia kampanjoita ja mainospaikkoja lehdessä. Näiden kokeilujen kautta Onnela on löytänyt Petras Cafelle sopivimmat tavat mainostaa.

Sosiaalisen median käyttö mainonnassa on nykyään suosittua muun muassa edullisuutensa vuoksi, mutta koen, että emme tavoita kaikenikäisiä asiakkaitamme somen kautta. Panostamme lehtimainontaan runsaasti sen paikallisuuden ja laajan asiakaskunnan vuoksi, Petra Onnela pohtii.

Petra Onnela ei suunnittele yrityksensä markkinointia yksin, vaan apuna toimivat aviomies Mika Onnela sekä pojat Kasperi, 22, ja Jesperi, 20. Onnelat ovat kaikki yhtä mieltä siitä, että markkinointiin ja mainontaan kannattaa suunnata resursseja.

Petras Cafe on ollut useita kertoja mukana Satakunnan Kansan kanta-asiakastarjouksissa ja Porilaine-lehden kupongeissa. Kanta-asiakasyhteistyöhön sisältyy kaksi kertaa kuukaudessa ilmestyvä sivun mainos lehdessä, jossa on viisi etua viideltä eri yritykseltä. Samat edut ovat näkyvillä koko kuukauden myös Satakunnankansa.fi-sivustolla. Tarjoukset ovat lunastettavissa Satakunnan Kansan kanta-asiakaskorttia näyttämällä. Porilaine-lehden kupongeilla tarkoitetaan lehdessä viisi kertaa vuodessa ilmestyviä kuponkisivuja, jossa on koottuna eri yritysten tarjouksia. Edun saa käyttöönsä leikkaamalla kupongin lehdestä ja esittämällä sen oston yhteydessä.

Onnelat ovat olleet tyytyväisiä kanta-asiakasyhteistyöhön ja kuponkitarjouksiin. He ovat kokeneet kampanjat menestyksiksi muun muassa sen perusteella, että menekki on lisääntynyt selkeästi ja kampanja-ajan tarjouksista on tullut usein kyselyjä myös kampanjan päätyttyä. Tieto hyvästä tarjouksesta leviää nopeasti puskaradion kautta.

Asiakkaat ottavat usein kaverinsa mukaan tullessaan lunastamaan tarjousta. Tämä tarkoittaa meille asiakasmäärien lisääntymistä ja uusia asiakkaita, mikä on aina positiivista. On myös tavallista, että kuponkien kanssa tullaan kassalle vielä kampanjan päättymisen jälkeenkin.

Petra Onnela. Petra's Cafe

Asiakasmäärien kasvun, uusien asiakkaiden ja menekin kasvun lisäksi mainonta on tehokas keino erottautua kilpailijoista. Mainonta auttaa pysymään esillä ja asiakkaiden tietoisuudessa.

On tärkeää muistuttaa olemassaolostaan, ja antaa asiakkaalle hyvä syy tulla kahvilaan. Hyvä mainos on poikkeuksellisen kiinnostava. Siinä pitää olla joko suuri säästö hinnassa tai jokin muu erityinen syy siihen, miksi asiakkaan kannattaa lunastaa tarjous. Mainoksen sisältö ratkaisee, ei koko, Petra Onnela toteaa.

Mainonnalla luodaan mielikuvia ja toistuvalla mainonnalla mielikuva yrityksestä ja tuotteista voimistuu asiakkaiden mielessä. Tuotteen ja palvelun pitää olla kunnossa, Kasperi Onnela lisää.

Petras Cafen mainontaa suunniteltaessa Onnelat ovat pohtineet myös sitä, miten esimerkiksi kuponkitarjous palvelisi parhaiten eri kohderyhmiä. Tämän he ovat ratkaisseet muun muassa tarjoamalla sekä suolaista että makeaa vaihtoehtoa. Tarjous suolaisesta syötävästä on ajateltu kohdistettavaksi enemmän lounasasiakkaisiin, kun taas makealla vaihtoehdolla pyritään palvelemaan aamun ja iltapäivän tai illan herkuttelijoita.

Onnelat kokevat kanta-asiakastarjoukset ja kuponkitarjoukset optimaaliseksi myös sen vuoksi, että toteutettuja kampanjoita on helppo mitata. Tulokset näkyvät heti kassassa, kun taas esimerkiksi sosiaalisessa mediassa saavutetut tykkäykset eivät välttämättä kerro mitään kampanjan taloudellisista vaikutuksista.

Tärkeintä markkinoissa on ajattelutapa siitä, että markkinointi ei ole kulu. Mainonta luo kysyntää. Vaikeinakin taloudellisena aikoina säästöjä pitäisi etsiä muualta kuin markkinoinnista, kauppakorkeakoulussa opiskeleva Kasperi Onnela muistuttaa.


Luo myynnin menestystarina kanssamme.

Haluaisitko kuulla lisää kanta-asiakasyhteistyöstä tai Porilaisen kupongeista? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

  • Jutta Kangas
  • (äitiyslomalla)
  • Myyntineuvottelija

Lue lisää asiakkaidemme kokemuksia: