Varmista onnistuminen joulumyynnissä

Kaupan liitto on julkaisut joulukauppaa koskevan ennusteensa. Ennusteessa korostetaan, että mainostajan täytyy olla yhä valveutuneempi joulumarkkinoilla ja muistuttaa olemassaolostaan yhä vahvemmin, sillä verkko on tehnyt joulukaupasta yhä kansainvälisempää. ”Jotta joulukauppa onnistuisi, suomalaisen kaupan pitää houkutella näitä digikuluttajia kivijalka- ja verkkokauppoihinsa. Kaupan kilpailu heistä on kansainvälistä”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja muistuttaa.

Kaupan liitto ennustaa, että lapsiperheiden kulutuksessa näkyy selvä muutos pariin edelliseen vuoteen verrattuna: aiempaa harvempi nipistää nyt joulukulutuksesta. Verkkokauppa jouluostosten hankintakanavana kasvattaa edelleen suosiotaan, mutta toisaalta kivijalka pysyy edelleen vahvana. Mitä asioita mainostajan kannattaa huomioida, jotta joulukauppa onnistuu?

Lapsiperheet käyttävät jouluun eniten rahaa – oletko heidän harkintalistallaan?

lapsiperhe_joulu_1280x720

Suomalaiset käyttivät vuonna 2014 jouluun yhteensä 517 euroa henkeä kohden. Eniten rahaa lahjoihin kulutettiin viime vuonna lapsiperheissä, keskimäärin 376 euroa. Yleensä lapsiperheet panostavat eniten jouluun, ja iloinen yllätys näkyykin heidän kulutusaikomuksissaan, kerrotaan Kaupan liiton ennusteessa. ”Lapsiperheet ovat edelleen muita varovaisempia rahan käytössään, mutta viime vuosien pihistely on päättymässä”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Mainostajien katseet kääntyvät siis lapsiperheisiin: Satakunnassa  lapsiperheet tavoitetaan tehokkaasti Satakunnan Kansalla ja Satakunnankansa.fillä, joilla tavoitat 85% alueen lapsiperheissä asuvista ja varmistat, että olet heidän harkintalistallaan jouluostoksien suunnittelussa. Satakunnan Kansaa lukee päivittäin 36 000 lapsiperheessä asuvaa ihmistä.

Erityisesti kotimaisuutta kannattaa tuoda esille mainonnassa

Kotimaista_1280x720

Viime jouluna kotimaisuuden arvostaminen jouluhankinnoissa kasvoi. Kotimaisia tuotteita myyville kaupoille joulusesonki on siis mainiota kauppa-aikaa ja omista tuotteista kannattaa viestiä laajalle yleisölle. 48 prosenttia Sinivalkoinen jalanjälki 2014-tutkimuksen kohderyhmästä aikoi hankkia yli puolet lahjoista kotimaisina tuotteina. Tänäkin jouluna kotimaiset tuotteet ovat haluttuja lahjoja. Uskollisimmin kotimaisia kauppoja aikovat tukea yli nelikymppiset naiset.

Kotimaisten tuotteiden mainonta on tärkeää, jotta kohderyhmä löytää tuotteiden pariin. Satakunnan Kansan lukijoista ja kävijöistä 57 % kertoo, että tuotteiden alkuperällä on merkitystä. Lukijoista ja kävijöistä 85 % kertoo ostavansa mieluiten kotimaisia elintarvikkeita ja 58 % kertoo, että suosii tunnettuja merkkejä.

Verkko tekee joulukaupasta kansainvälistä – pärjäätkö kilpailussa?

joulu2015_1280x720

32 prosenttia osti osan lahjoista verkosta vuonna 2014. Kaupan liiton ennusteessa kerrotaan, että  suomalaiset tekevät jouluhankintoja jo tottuneesti verkosta eikä suurta hyppäystä verkkokauppaan enää tapahdu. Verkko kanavana kasvattaa silti koko ajan suosiotaan, ja samalla valmius ostaa ulkomailta kasvaa. Peräti 60 prosenttia asiakkaista, jotka aikovat lisätä kulutustaan viime joulusta, tekevät jouluostoksia myös verkossa. Vuonna 2014 suomalaisista kuluttajista vain kaksi prosenttia osti kaikki joululahjansa verkosta ja 32 prosenttia hankki osan lahjoistaan Internetistä. Innokkaimpia ulkomailta ostajia ovat alle nelikymppiset miehet.

Kilpailussa pärjäävät ne, jotka kertovat omista tuotteistaan laajalle yleisölle ja ohjaavat aktiivisesti kauppaan. Vaikka kivijalkakauppojen asema on vahva, täytyy mainostajan panostaa digikuluttajien houkutteluun. Nekin, jotka eivät välttämättä osta verkkokaupoista, tekevät kuitenkin yhä enemmän tiedonetsintää verkosta, joten digitaalinen mainonta kannattaa ottaa kiinteäksi osaksi joulun mainontaa. Myös mobiililla on vaikutusta joulukauppaan: mobiili on osa joulukaupan ostoprosessia: ole mukana ihmisten taskuissa koko sesongin ajan.

Lue lisää kanavista: Satakunnankansa.fi, Mobiili Satakunnankansa.fi

Määritä kohderyhmä joulukaupan ajaksi uudelleen: kuka lahjat ostaa?

lahjat_1280x720

Joulun markkinointisuunnitelmassa kohderyhmän uudelleenmäärittäminen on tärkeää. Mainonnan tulee puhutella lahjojen ostajia, jotka saattavat poiketa tavanomaisesta kohderyhmästä. Erityisesti massamarkkinointi on joulunaikaan hyvä tehokeino mahdollisimman laajan yleisön saamiseksi, mutta toisaalta tehokas kohdentaminen voi lisätä kauppaa oikessa kohderyhmässä. Kannattaako viestillä puhutella esimerkiksi ostovoimaisia isovanhempia ja muita yli 55-vuotiaita?

Mikä olisi kohderyhmäsi? Esimerkiksi Alma Median verkostoratkaisuilla kohdentaminen on mahdollista alueellasi.

Lue lisää verkostosta.

Lähteet: Kolmasosa ostaa joululahjojaan verkosta 2014Suomalaisten joulubudjetti pienentyi, Suomalaisen Työn Liiton ”Sinivalkoinen jalanjälki 2014” -joulututkimus, Kaupan liitto Joulukauppa 2015 ennuste, KMT Kuluttaja 2014 

Joulun markkinointisuunnitelmassa kohderyhmän uudelleenmäärittäminen on tärkeää. Mainonnan tulee puhutella lahjojen ostajia, jotka saattavat poiketa tavanomaisesta kohderyhmästä. Erityisesti massamarkkinointi on joulunaikaan hyvä tehokeino mahdollisimman laajan yleisön saamiseksi, mutta toisaalta tehokas kohdentaminen voi lisätä kauppaa oikessa kohderyhmässä.

Muista nämä joulumarkkinoinnissa

Joulutervehdykset, Satakunnan Kansa

Satakunnan Kansan jouluaattonumerossa 24.12.2016 ja verkkopalvelussa voit välittää lämpimiä ajatuksia yhteistyökumppaneillesi ja asiakkaillesi. Joulutervehdysilmoituksella olet mukana tukemassa alueellista hyvinvointia.

Lue lisää

Satakunnan Kansa

Seitsemänä päivänä viikossa ilmestyvä Satakunnan Kansa on lukijoilleen tuttu, tärkeä ja arvostettu uutisten välittäjä – myös kaupallisten uutisten.

Lue lisää

Verkkomainonta

Jatkuvasti päivittyvä Satakunnankansa.fi ja paikallislehtien verkkopalvelut tarjoavat monipuolista uutissisältöä, jonka pariin palataan useita kertoja päivässä. Eläväinen verkkopalvelu on paikka, missä satakuntalaiset keskustelevat. Display-mainonta on tuloksekasta luotettavassa ympäristössä. Tutustu mainospaikkoihin ja hintoihin.

Lue lisää

Mobiilimainonta

Satakunnankansa.fi:n mobiiliversio matkustaa lukijoiden taskussa mobiililaitteissa. Mobiilista ajantasaiset uutiset luetaan missä ja milloin vain – vaikka matkalla ruokakauppaan tai jääkiekkopelin erätauolla. Mainostajalle kiinnostavat richmedia-mainosmuodot mahdollistavat vuorovaikutteisten ja modernien mainosten tekemisen. Tutustu mainosmuotoihin ja hintoihin!

Lue lisää