Kilpailumenestys auttaa yrityksen omaa markkinointia

Mainonnan suunnittelukilpailu Pläkki järjestettiin viime keväänä ensimmäistä kertaa. Kilpailu oli suunnattu satakuntalaisille mainonnansuunnittelijoille ja mainostajille. Mainostoimisto Staart nappasi muhkeimman potin, sillä toimisto sai kaksi työtä kärkikolmikkoon.

Staartin suunnittelujohtaja Juuso Kemi ja  toimitusjohtaja Juha Laitinen kertovat, että kilpailu sai aikaan aktiivista ja positiivista keskustelua markkinoinnin merkityksestä asiakasyritysten kanssa. Ja lisäksi mainostoimistojen kesken käytiin sopivan leikkimielistä sanailua aiheen tiimoilta.

– Yrityksen sisällä pohdinta potentiaalisista kilpailutöistä alkoi heti kun kutsu kolahti sähköpostiin. Meillä kilpailu kannusti eri asiakkuuksiin keskittyneet tiimit tekemään yhteistyötä mutta myös kilpailemaan tervehenkisesti keskenään.

Staart osallistui kilpailuun usealla työllä ja valtasi kaksi kolmesta palkintopaikasta. Kysyttäessä mikä on Staartin menestyksen salaisuus, valottaa Juha Laitinen menestyksen reseptiä seuraavasti:

– Ensinnäkin on tärkeä muistaa, että markkinointi on paljon muutakin kuin mainontaa. Markkinointiajattelun tulee ulottua yrityksen kaikkiin toimintoihin verkosta varastoon ja mainonta on vain pieni osa markkinointia. Termit sekoitetaan edelleen liian usein ja tämä johtaa vaarallisiin väärinymmärryksiin.

– Toimivan mainonnan menestysresepti on yksinkertainen: luova toteutus + mediapanostusten määrä = lopputulos. Fakta on, että suurin osa ostopäätöksistä tehdään tunteella. Hyvän mainonnan ominaispiirteitä ovat merkityksellisyys vastaanottajan näkökulmasta ja toisaalta erottuminen niin kilpailijoista kuin myös yleisestä mainonnan ”hälystä. Toimivan lopputuloksen takana on aina perusteelisesti tehty pohjatyö. Pitää tuntea asiakasyrityksen strateginen tavoite, markkinoitavan tuotteen tai palvelun ylivoimatekijät sekä erityisesti loppuasiakaan arvot ja mielentila. Hyvä idea, viimeistelty viesti ja visuaalinen toteutus varmistavat onnistumisen, kiteyttää Laitinen.

Kilpailu lisäsi asiakkaiden luottamusta printtiin

plakki_nosto1

– Käytyjen keskustelujen perusteella asiakkaidemme luottamus meitä kohtaan on kasvanut entisestään. Kilpailut joissa mitataan aitoja vaikutuksia kuten huomioarvoa, myyntiä tai tunnettuuden kasvun vaikutuksia ovat loistava tapa mitata tekemisen tasoa pelkkien itsekehujen sijaan.

– Näkemyksemme mukaan kilpailu kasvatti asiakkaiden uskoa printtimediaan. Hyvä luova toteutus ja riittävä ilmoituskoko sekä toistomäärä varmistavat, että kassakone saadaan puuskuttamaan.

 

Hyvä idea, viimeistelty viesti ja visuaalinen toteutus varmistavat onnistumisen.
– Toimitusjohtaja Juha Laitinen, Mainostoimisto Staart

Pläkki äänestetään jatkoon

– Ensimmäinen kilpailu oli hyvä startti ja uskon, että se tulee määrittämään niin toimistojen, alan tekijöiden kuin asiakkaidenkin identiteettiä jatkossa. Staartissa jaksamme uskoa, että tervehenkinen kilpailu voi lähentää toimistoja ja johtaa yhteistyöhön osa-alueilla joilla toimistot voisivat täydentää toistensa osaamista. Höpinä porilaisesta yhteistyökyvyttömyydestä on mennyttä aikaa, vakuuttavat staartilaiset.

– Kisaa tulisi ehdottomasti jatkaa. Pläkistä pitää luoda perinne, joka innostaa ja kannustaa suunnittelemaan tuloksellista markkinointiviestintää ja kehittää siten satakuntalaisten yritysten toimintaa laaja-alaisesti, vakuuttaa Juha Laitinen.

Satakunnan Kansan mediamyynnin johtaja Hanna Jalonen vakuuttaa, että kilpailu jatkuu.
– Lupaan, että kilpailu toteutetaan myös ensi vuonna. Kilpailukutsuja voi odotella helmikuussa. Ideoita ja strategioita voi toki jo nyt alkaa hiomaan asiakkaidensa kanssa, toteaa Jalonen hymyillen.

Lisätietoja Pläkistä:

Ensimmäiset Pläkki-voittajat. Tutustu menestykampanjoihin.