Informatiivinen Jätettä vai raaka-ainetta-kampanja huomattiin ja se sai aikaan toimintaa

Veikko Lehti Oy:n kampanjan yhteiskunnallinen, kierrätykseen kannustava kampanja ”Jätettä vai raaka-ainetta” erottui mainiosti 80 % huomioarvollaan. Kampanja oli osa Satakunnan Kansan Pläkki-mainonnansuunnittelukilpailua.

Lukijatutkimus osoitti yleisön kokeneen kampanjan informatiivisena ja persoonallisena. Kampanjan tavoite oli ennen kaikkea tuoda tärkeää asiaa esille ja tuomaristo näkikin kampanjan rohkeana keskustelunavauksena, joka herättikin lukijat positiivisella tavalla. Havahduttavan kampanjan takana oli SEK Point Oy.

PlakkiVoittajat_1280x720_veikkoLehti

Emme halunneet niinkään myydä tiettyä tuotetta, vaan tuoda alan asiaa esille. Mainoskampanja on herättänyt keskustelua ja huomiota, joten saavutimme sen, mitä halusimme.
– Tiedottaja Kristiina Nieminen, Veikko Lehti Oy

Jätteiden kierrätys sai 78 % ihmisistä miettimään. Kampanja tavoitti yli 100 000 Porin seudun asukasta.

  • Yksi printti-ilmoitus tavoitti noin 85 600 nettokontaktia eli lukijaa.
  • Verkkoilmoitus näytettiin 77 747 eri selaimelle. Sen muistaa nähneensä 37 319 Satakunnankansa.fin eri kävijää.
  • Verkkoilmoituksella saatiin printti-ilmoituksen huomanneiden lisäksi arviolta 18 877 uutta kontaktia.
  • Estimaatti printin ja verkon kokonaishuomioarvosta on 102 337 eri kuluttajaa.
  • Lisäksi mobiililla tavoitettiin 17 943 eri kävijää, joista 8047 muistaa nähneensä ilmoituksen.

Lukijoiden kommentteja

Mielenkiintoinen

”Pidin kovasti, hyvin mielenkiintoinen näkökulma.”
Nainen 37 v.

Sai miettimään

”Mielestäni ilmoitus on tarkoitettu jokaiselle. Asenteessamme jätteen käsittelyssä on paljon parantamista. Pitää vain oikeasti pysähtyä miettimään omaa toimintatapaansa, ja oikeita korjausliikkeitä sen kohentamiseksi.”
Nainen 66 v.

Aktivoi toimimaan

”Ilmoitus aktivoi ajattelemaan ja toimimaan jäteasioissa.”
Nainen 69 v.

Osana Pläkki-kilpailua

Veikko Lehti Oy:n kampanja sijoittui mainonnansuunnittelukilpailussa kolmanneksi.

Kampanjatiimi

Mainostaja Veikko Lehti Oy

Mainoksen suunnittelu ja tuotanto SEK Point Oy
Projektipäällikkö Niina Valli
Projektisuunnittelija Leena
AD Jarmo Kovalainen

Tutustu kaikkiin Pläkin voittajakampanjoihin: