Pläkki-kilpailun voittokampanjat palkittiin

Ensimmäistä kertaa järjestetyn Pläkki mainonnansuunnittelukilpailun voittajat julkistettiin keskiviikkona 10.6.2015. Satakunnan Kansan järjestämän kilpailun tarkoituksena on sekä viritellä että verrytellä mainostajien mielikuvitusta ja kampanjointitaitoja.  Kilpailu herätti kiinnostusta ja hyvää pöhinää satakuntalaisissa mainostoimistoissa: kisaan osallistui kaikenkaikkiaan 19 kampanjaa. Näiden joukosta tuomaristo valitsi kolme voittajaa, joiden kampanjat herättivät kassakoneen lisäksi satakuntalaisten huomion.

Voittajat kuittasivat itselleen kukin 20 000 euron arvosta mainostilaa Satakunnan Kansan kanavissa sekä tutkimustulokset ja analyysit mainosten toimivuudesta.  Pläkki-suunnittelukilpailun tarkoitus on saada aikaan paitsi kaupankäyntiä ja suunnittelutoimistojen hyödyntämistä Satakunnassa, myös nostaa markkinointialan arvostusta ja parantaa mainonnan tasoa.

— Kun yritykset mainostavat rohkealla tavalla ja todella miettivät sisältöä, kaikki hyötyvät siitä, Satakunnan Kansan myyntijohtaja Hanna Jalonen summaa.

Erinomaisia tuloksia ja rivakkaa myyntiä

A. Vogelin Staart Oy:n suunnittelemassa rohdosvalmistetta mainostavassa kampanjassa ”Luonto ei anna periksi” tuomaristo arvosti oivaltavaa ja minimalistista copya, joka täydensi mainosten luonnollista lay-outia. Kampanjan vahva, luntoaiheinen kuva lehden keskiaukeamalla ei jäänyt lukijoilta huomaamatta. Mainostettava tuotepakkaus oli esillä printin lisäksi myös onlinessa ja kampanjassa oli oivallettu, kuinka digitaaliset ratkaisut ohjaavat asiakkaan ostoksille. Kampanjan huomioarvo oli erinomainen 72 %.

avogel

Staart Oy oli asialla myös K-Citymarket Pori Puuvillan persoonallisessa ja värikkäässä Kehrä-oluen tuotelanseerauksessa ”Porilaista pannaan Tampereella!”. Tuomaristo luonnehti kampanjaa linjakkaaksi monimediakokonaisuudeksi, jolla viesti saatiin välitettyä satakuntalaisille kertarysäyksellä. Mainos huomattiin 78 % huomioarvolla, siitä pidettiin ja se sai aikaan erinomaista myyntiä: koko tuhannen pullon erä myytiin loppuun nopeasti.

— Pienpanimo-olutkampanja oli ytimekäs, provokatiivinen ja lukijatutkimuksen mukaan erittäin pidetty. Ihmiset hoksasivat, että tässä on nyt jotain uutta, Hanna Kivimaa Alma Aluemedian myynnin ja markkinoinnin ratkaisuista kertoo.

K-Citymarket Puuvillan kauppias Juha Jylli vahvistaa, että perinteisestä poikennut mainoskampanja oli varsin onnistunut.
— Mainoksen ilmestymisen jälkeen tuon oluen myyntiin tuli selvä piikki. Ensimmäisenä päivänä myytiin pari sataa pulloa, ja koko tuhannen pullon erä myytiin loppuun nopeasti, kauppias kertoo.

staart-plaekki_kehra_980x400_20150505

Veikko Lehti Oy:n kampanjan yhteiskunnallinen, kierrätykseen kannustava kampanja ”Jätettä vai raaka-ainetta” erottui mainiosti 80 % huomioarvollaan. Lukijatutkimus osoitti yleisön kokeneen kampanjan informatiivisena ja persoonallisena. Kampanjan tavoite oli ennen kaikkea tuoda alan asiaa esille ja tuomaristo näkikin kampanjan rohkeana keskustelunavauksena, joka herätti lukijat positiivisella tavalla. Havahduttavan kampanjan takana oli SEK Point Oy.

VL_Paraati_980x400

Kun yritykset mainostavat rohkealla tavalla ja todella miettivät sisältöä, kaikki hyötyvät siitä.
– Hanna Jalonen, Satakunnan Kansan myyntijohtaja